opzeggen_verhuizen_overstappen_internet

1. Verhuizen

Wanneer je gaat verhuizen heeft dit vaak ook gevolgen voor lopende contracten van nutsbedrijven en aanbieders van telefonie, internet en televisie. Wanneer je nieuwe postcode het toelaat, zal je er misschien voor kiezen om ook op je nieuwe adres gebruik te blijven maken van dezelfde leverancier. Zeker wanneer je tevreden bent geweest over deze provider, is het credo ‘never change a winning team’ wellicht van toepassing. Je ervaring kan echter op een nieuwe locatie anders zijn dan op je huidige adres. Dit heeft te maken met de dekking van je provider. Voor aanbieders geldt dat zij niet overal dezelfde service kunnen garanderen. Voordat je eventueel zou beslissen om je huidige contract mee te nemen naar je nieuwe onderkomen, is het dus even zaak om uit te zoeken wat de situatie van je provider op het nieuwe adres is. Dit kun je doen aan de hand van een postcode check.

Je wilt je contract meenemen

Oké, dus je bent nog steeds uitermate tevreden over je huidige provider, en de postcode check geeft aan dat je ook op je nieuwe adres een soortgelijke ervaring mag verwachten. Wanneer je je contract wil meenemen naar je nieuwe huis, dien je dit wel even aan te geven bij de provider. Op het moment dat er sprake is van een vast telefoonnummer kan het natuurlijk zo zijn dat deze gewijzigd dient te worden (afhankelijk van je nieuwe netnummer). Wanneer dit niet het geval is moet wellicht op het nieuwe adres nog een fysieke verbinding tot stand worden gebracht. Dit is ook enigszins afhankelijk van eventueel vorige bewoners. Wanneer zij hetzelfde netwerk gebruikten en het hele netwerk ligt er nog keurig bij, hoeft er soms fysiek weinig te veranderen.

Je wilt overstappen

Soms is dit een bewuste keuze, en soms kun je eigenlijk niet anders. Iets fundamenteels als een verhuizing kan vaak een moment zijn, om een heleboel zaken opnieuw onder de loep te nemen. Zo kan het zijn dat met je nieuwe woning een bepaalde behoefte verandert, maar het kan ook zo zijn dat je bepaalde beslissingen al even had uitgesteld en de verhuizing aangrijpt om dit alsnog te doen. In sommige gevallen is het echter een moetje. Wanneer op je nieuwe adres simpelweg geen dekking is van de huidige provider, heb je geen andere keuze dan een overstap. Soms gebeurt dit wanneer je al buiten je afgesproken contractstermijn zit. Op dat moment is het simpelweg een kwestie van opzeggen en een nieuwe leverancier naar keuze contacteren, die wel dekking heeft in je nieuwe regio. Wanneer het contract echter nog niet is verlopen, dien je aan te tonen middels een koop- of huurcontract dat je verhuist naar een locatie waar de provider niet de dienst(en) kan bieden waarvoor je aanvankelijk getekend hebt.

Zaken om op te letten

Wanneer je verhuist naar een locatie die je zelf bouwt of hebt gebouwd zal de aannemer een aanvraag doen voor het leggen van bepaalde netwerkinfrastructuur. Wanneer je hierin specifieke wensen hebt (denk bijvoorbeeld aan glasvezel), is het raadzaam om dit tijdig bij de aannemer aan te geven. Hij kan dit dan meenemen in het bouwplan.

2.Opzeggen

Je hebt het nu echt gehad, na twee weken zonder fatsoenlijke verbinding in huis en nog steeds geen bezoekje van een monteur te hebben ontvangen, is het tijd om je huidige provider vaarwel te zeggen. Maar kan dit wel? Waarschijnlijk ben je enige tijd geleden een contract aangegaan voor een bepaalde tijd. Het betreft in de meeste gevallen een contract voor 1 of 2 jaar. Is deze termijn reeds verstreken? Dan is het simpel, ga op zoek naar een nieuwe leverancier die beter invulling kan geven aan hetgeen jij thuis nodig hebt. Wanneer er echter nog sprake is van een lopend contract wordt het een ingewikkeld(er) verhaal.

Geen lopend contract

Wanneer de overeengekomen contractstermijn reeds is verlopen, ben je vrij om als consument te gaan shoppen bij andere aanbieders. Je kunt je rustig gaan oriënteren op wat er verkrijgbaar is in jouw regio, en een inventarisatie gaan maken van jouw wensen als gebruiker. Hierbij is het zaak om een helder beeld te hebben van de mogelijkheden, na te denken over je budget en rekening te houden met een mogelijke wijzigingen in je situatie. Mocht overigens blijken dat je een inschattingsfout hebt gemaakt bij het selecteren van de juiste bundel of internetsnelheid, dan is het in de meeste gevallen logischerwijs wel mogelijk om tussentijds je abonnement bij te stellen. Dit betekent natuurlijk alleen maar meer opbrengsten voor de provider in kwestie.

Wel een lopend contract

Wanneer je contract nog niet verlopen is kan het een gecompliceerd verhaal worden. Wanneer de aanbieder bepaalde afspraken niet nakomt of niet de beloftes die in het contract worden gedaan inlost, maakt deze partij zich wettelijk gezien schuldig aan contractbreuk en heb je het recht als klant om het contract vroegtijdig te beëindigen. De provider heeft in dit geval nog wel de mogelijkheid om met een passende oplossing te komen. Wanneer dus bijvoorbeeld je modem het begeeft, betekent dit niet dat jij als klant weer vrij bent om te gaan en staan waar je wil. Wanneer de provider je een nieuw kastje toestuurt heeft deze de situatie netjes opgelost en is er geen sprake van een conflict. Wanneer een provider er echter consequent niet in slaagt een stabiele verbinding in je huis tot stand te brengen is het een ander verhaal. Jij kan op dat moment als klant geen gebruik maken van de diensten waarvoor jij maandelijks je factuur betaalt. Wanneer de provider niet in staat is om binnen een realistische termijn met een oplossing op de proppen te komen, moet deze erkennen dat ze je niet kunnen helpen en je de mogelijkheid bieden om elders je geluk te vinden.

Waar moet je op letten?

Bij het opzeggen van een contract (conflictsituaties even buiten beschouwing gelaten), geldt dat je altijd te maken hebt met een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Wanneer je dus per 1 juli je abonnement wil laten eindigen, dien je dien je dit uiterlijk 31 mei (schriftelijk) door te geven aan de provider. Dit geldt ook wanneer de oorspronkelijke contracttermijn reeds is verstreken.

 

3. Overstappen

‘Never change a winning team’ een bekend citaat van Alf Ramsey. Als consument gaat deze vlieger echter niet helemaal op. Situaties veranderen, behoeftes veranderen, budgetten veranderen. Eens in de zoveel tijd is het raadzaam om dingen eens opnieuw onder de loep te nemen. Vaak zal je concluderen dat er ruimte is voor verbetering, voor voordeel, of voor een hele nieuwe aanpak. Wanneer je het hebt over leveranciers van internet, televisie en telefonie, geldt dat wanneer je een overstap kan maken (contracts-vrij bent) er eigenlijk altijd voordeel te behalen valt. Zelfs al ben je uiterst tevreden over je huidige aanbieder, dan loont het vaak toch om zo nu en dan met een andere partij in het huwelijksbootje te stappen. Al is het maar vanwege een actie die enkel geldt voor ‘nieuwe klanten’.

De nieuwe klanten paradox

Het blijft een beetje een vreemd verhaal, een nieuwe klant die een betere aanbieding krijgt dan een trouwe jarenlange klant. Toch komt dit binnen de telecombranche vaker voor dan je denkt. Dit heeft alles te maken met de doelstellingen van een bedrijf. Wanneer je aan iemand binnen deze branche vraagt, welke klant meer waardering verdient; Degene die de sprong waagt en overstapt, of de klant die al sinds jaar en dag gebruik maakt van de diensten? In de meeste gevallen zal deze persoon beamen dat een vaste klant een klein stukje extra korting verdient ten opzichte van een nieuwe klant. Wanneer je het als bedrijf echter goed doet, ga je er eigenlijk al van uit dat je tevreden klanten gewoon weer gaan verlengen. De focus van de verkoopdivisie zal dan voornamelijk liggen op nieuwe klanten, want die hebben misschien net dat extra zetje nodig om over te stappen. Het blijft een moeilijk verhaal; de nieuwe klant zegt ‘wat heb je me te bieden?’ en de bestaande klant zegt ‘en ik dan?’. Daar de nieuwe klanten vaak de aanbiedingen meepakken geldt binnen deze branche dan ook het credo; ‘stap zo nu en dan gewoon eens over’. Dit kan je zomaar een paar honderd euro per jaar schelen.

Wanneer stap je over?

Soms is een overstap een logische stap. Je huidige provider heeft je teleurgesteld, en kan niet de diensten leveren waarmee ze je aanvankelijk als klant hebben mogen verwelkomen. Of misschien had je gewoon geen realistisch beeld van wat een nieuwe situatie precies voor je ervaring als gebruiker zou betekenen. Ook een hele mooie aanbieding kan ervoor zorgen dat je een overstap wil realiseren. Bijvoorbeeld wanneer je het eerste halfjaar een fikse korting krijgt, of bij een tweejarig abonnement een iPad cadeau. Ook zijn er natuurlijk consumenten die stelselmatig ieder jaar overstappen om keer op keer van een aanbieding gebruik te kunnen maken. De providers zijn er namelijk op ingesteld dat jij nadat je contract verstreken is (na 1 of 2 jaar) het te veel moeite vindt om weer helemaal opnieuw te beginnen bij een andere provider om vervolgens de eerste 6 maanden 50% korting te ontvangen. Over het algemeen kost dit ons dusdanig veel tijd en moeite, dat het voor de consument al niet meer interessant lijkt om een overstap te realiseren. Voor een ander geldt echter; die €120,- is snel verdiend.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie